Jukka Tammi

kunnanvaltuutettu, perusturvalautakunnan puheenjohtaja, vanhusneuvoston jäsen.
jukka.tammi [at] elisanet.fi

KUNTAMME SÄÄSTÖKOHTEET

Kirkkonummen kunta, niin kuin valtaosa maamme kunnista on joutunut taloudelliseen ahdinkoon, osittain toki myös tämän maailmanlaajuisen pandemian, "koronan" vuoksi.

Kuntamme kaikkia toimielimiä on kehotettu etsimään säästökohteita, jotta kuntaveron korotukselta ja henkilöstön lomautuksilta säästyttäisiin. Ja näin on sitten tapahtunutkin. Itse haluan ottaa kantaa kunnan perusturvan tilanteeseen, olenhan lautakunnan puheenjohtaja. Kaikki perusturvan palvelut ovat yli 99,5 %:sti lakiin perustuvia palveluja, jotka siis pitäisi ylläpitää kaikissa olosuhteissa. Eli sieltä on erittäin vaikeata löytää tälle loppuvuodella säästöjä. Tämä sama tilanne on monilla muillakin toimielimillä, vaikka ei noin suurta osaa olisikaan lakisäätöisinä. Perusturvalautakunta piti kokouksen 11. kesäkuuta ja siellä lautakunnan jäsenille esiteltiin säästölista. Vuoden 2020 talousarviossa toimialan toimintakulut olivat 119 miljoonaa euroa. Johtuen tuosta palvelujen lakisidonnaisuudesta, viranhaltijat olivat saaneet aikaan kokonaissäästöjä loppuvuodelle 397.000 euroa. Se on siis koko vuoden arvioiduista toimintakuluista n 0,33%. Valitettavasti suurimpana, joka vastasi koko säästöstä 25%, oli omaishoitajien tuen pudotus. Tämä omaishoitajien tuen muuttaminen olisi tullut pienentämään 99 omaishoitajan tukea loppuvuodelta yhteensä 98.000 euroa. Kirkkonummen Demarit ry sai tämän tietoonsa ja päätti yhteispalaverissaan 7.6. että emme tule hyväksymään tätä tukien vähennystä. Näin ollen puheenjohtajana en tätä ehdotusta hyväksynyt, vaan esitin lautakunnan kokouksessa ainoastaan n. 12% pudotusta kolmelle eniten tukea saavalla omaishoitajaryhmälle, jotta taloudellinen vaikutus ei olisi tullut heille ylipääsemättömäksi haasteeksi. Tarja Glans SDP, kannatti ehdotustani ja näin jouduimme äänestykseen. Saimme Tarjan kanssa omalle kannallemme vielä kaksi lautakunnan jäsentä, yksi vihreistä ja yksi vasemmistosta, mutta äänin 7-4 pohjaehdotus voitti ja tuo 98.000 euron säästö jäi voimaan. Eli kaksi Kokoomuksesta, kaksi RKP:sta, yksi PS:sta, yksi Keskustasta ja toinen Vihreistä äänestivät tuon pohjaehdotuksen puolesta, joka olisi pudottanut 99 omaishoitajan tukea Sosiaali- ja terveysministeriön minimisummaan 408,09 euroa/kk. Kirkkonummen Demarit eivät tyytyneet tähän päätökseen, vaan jatkoivat omaishoitajien puolestapuhujina esimerkiksi kunnan "sparrausryhmässä", jonka tehtävänä on miettiä säästöjen suuruuksia tavoitteiden mukaisesti. Ehdotuksestamme perusturva sai tehtäväkseen löytää muita säästökohteita ja näin on tapahtunutkin. Omaishoitajien tuen summia ei muuteta tämän vuoden aikana, vaan asia siirtyy syksyyn, jolloin tulee käsittelyyn vuoden 2021 talousarvio neuvottelut. Kuntalaisten keskuudessa on paljon herättänyt keskustelua myös mahdolliset terveysasemien lakkauttamiset sekä Veikkolassa että Masalassa. Nyt tämän hetken tilanne on se, että kumpikaan ei ole perusturvan säästölistalla edes ensi vuodelle, ja mitään päätöksiä näiden kohdalta ei siis ole esitetty. Lopuksi Kirkkonummen Demarit toivottaa oikein hyvää ja nautittavaa kesää kaikille kuntalaisille!

Jukka Tammi

Valtuutettu SDP

Perusturvalautakunnan puheenjohtaja

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita