Pirkko Lehtinen

kunnanvaltuutettu, kunnanhallinnon ja kuntakehityksen asiantuntija.
Kunnanhallituksen jäsen.
Yhteystiedot: pirkko.lehtinen [at] kirkkonummi.fi

ALOITE KAUPAN SAAMISESTA GESTERBYHYN
Gesterbyn asukkaat ovat jo vuosia viestineet kuntaan päin, että alueelle tarvitaan kauppa, siis lähinnä elintarvikemyymälä.
Alueella asuu noin 1500 asukasta, eri ikäisiä ja eri elämänvaiheessa olevia. Monille heistä lähikauppa olisi tärkein lähipalvelu, mutta nyt se puuttuu.
Alueen kaavoitus on työn alla, siihen sisältyy myös liiketilalle varaus. Kaavoituksen valmiiksi saaminen kuitenkin vie useita vuosia. Gesterbyläiset toivovat nopeampaa ratkaisua vaikkapa väliaikaisen kaupan avulla.
Me allekirjoittaneet valtuutetut ehdotamme, että kunta omalta osaltaan edesauttaisi väliaikaisen kaupparatkaisun aikaansaamista. Esimerkiksi kauppa-auto tai pop-up kauppa väliaikaiseen tilaan helpottaisi asukkaiden arkea siihen asti kunnes kaavoituksen myötä alueelle saadaan pysyvä liiketila lähikaupalle.
Sosialidemokraattinen valtuustoryhmä 16.12.2019

Pirkko Lehtinen

Lehtinen: Naisten vuosi?

8.3.2018
Viime vuosi­tu­han­nella, tarkemmin vuonna 1975, vietettiin maail­man­laa­jui­sesti Yhdistyneitten Kansakuntien suojeluksessa kansainvälistä naisten vuotta. YK vahvisti päivän nimeksi "YK:n naisten oikeuksien ja kansainvälisen rauhan päivä". Tämän jälkeen näissä merkeissä jatkettiin viettämällä peräti naisten vuosikymmentä 1976-1985. Siitäkin on yli 30 vuotta, mutta edelleen, tänäkin vuonna, on syytä viettää naistenpäivää torstaina 8.3.
Syyt päivän viettoon ovat pysytelleet entisinä. Alunperinhän päivän vietolla pyrittiin edistämään tasa-arvoa ja naisten oikeuksia. Myönnettävä on, että edistystä on tapahtunut, mutta työsarkaa on edelleen kynnettävänä niin meillä kuin erityisesti monissa muissa maissa.
YK on julistanut tämän vuoden naistenpäivän kansain­vä­li­seksi teemaksi sukupuolten välisen tasa-arvon. Tutulta tuntuu, toivottavasti ei aivan kylläs­tyt­tä­vältä kuitenkaan. Nimittäin tuoreimman arvion mukaan nykyke­hi­tyk­sellä naiset ja miehet olisivat täysin tasa-arvoisia vasta vuonna 2133. Uskokoon ken tahtoo!
Jos Hesarin Washingtonin kirjeen­vaih­tajaan on uskominen Yhdysvalloissa tätä vuotta kutsutaan jo etukäteen "naisten vuodeksi". Samalla varoitellaan, että "naiset ottavat yhteiskunnassa vallan". Olisikohan se ihan kohtuutonta ja kauheaa? Kysyn vain. Nähtäväksi jää toteutuvatko pelot naisten vahvemmasta yhteis­kun­nal­li­sesta osallis­tu­mi­sesta ja vallan ottamisesta. #Metoo-kampanjan kaikkia vaikutuksia ei vielä ole nähty ja koettu. Niistä varmaan kuulemme edelleen vuoden mittaan niin meiltä kuin muualta.
Naistenpäivän yhteydessä tietysti katse käääntyy ensisijaisesti naisten tilanteeseen, mutta tasa-arvo ei kuulu yksinomaan meille naisille. Se kuuluu myös miehille ja erilaisille vähemmistöille. Toisin sanoen se on meidän kaikkien oikeus. Suotakoon kuitenkin meille naisille oikeus edelleen viettää naistenpäivää ja tavoitella niin tasa-arvoa kuin rauhaa.
Jotenkin itseltäni on jäänyt huomaamatta, että on olemassa myös kansainvälinen miestenpäivä. Pahoittelen. Sitä on netistä kaivetun tiedon mukaan alettu viettää vuonna 1999 marraskuun 19 päivänä. Sekin siis periytyy jo viime vuosi­tu­han­nelta. Miestenpäivän tavoitteena on kiinnittää huomiota mm. terveyteen ja tasa-arvon edistämiseen.Tätä päivää ei meillä ole kovin yleisesti pidetty esillä, saati juhlittu, vaikka syytä kyllä olisi. Ottakaa koppi kirkko­num­me­laiset miehet ja omikaa päivä itsellenne valaisemaan syyssynkkää marraskuuta. Meidän kalenterista päivää ei löydy, mutta omaan kalenteriinhan sen voi merkata jo nyt.
Toivotan aurinkoa ja runsaasti ruusuja naistenpäivänä itsekullekin. Elämä ei ole pelkkää juhlaa, sen on myös ruusuilla tanssimista!

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita